Jak obliczyć procent danej liczby?

Zdobywanie przez dzieci oraz młodzież przymusowej edukacji, to idea stosunkowo młoda, ale bardzo chwalebna. W szkole podstawowej, która obecnie liczy osiem klas-po reformie w oświacie i likwidacji gimnazjów- można wyróżnić trzy etapy nauki. Pierwszy, to edukacja wczesnoszkolna, forma nauki przypomina w pewnym sensie te przedszkolną, jednak przygotowuje uczniów do klas wyższych. Następnie, dzieci wkraczają na etap klas od czwartej do szóstej, gdzie uczą się wyodrębnionych przedmiotów, takich jak przyroda, technika, plastyka, angielski, tudzież matematyka. Jest to okres znacznie intensywniejszej nauki, podczas którego dzieci przeobrażają się w młodzież. Ostatni etap to klasy siódma oraz ósma, gdzie na ucznia czekają nowe wyzwania, w postaci drugiego języka obcego, a także wyodrębnionych nauk przyrodniczych- fizyka, biologia, chemia oraz geografia. Uczniowie są już traktowani poważniej i wymaga się od nich więcej, zarówno pod kątem zachowania, jak i nauki. Zazwyczaj, spore trudności młodzież ma z matematyką, ponieważ faktycznie, jest to skomplikowana dziedzina wymagająca nie tyle kucia formułek na pamięć, co logicznego myślenia. Nie należy ona do najprostszych, to na pewno, ale jak głosi popularne powiedzenie „matematyka jest królową nauk”. Dużo prawdy płynie z tego przysłowia, gdyż rzeczywiście, z matematyką stykamy się każdego dnia. Chcąc nie chcąc, korzystamy z rachunków, szacujemy i liczymy. Może nie jest to jakaś matematyka wysokich lotów, lecz bez opanowania tak łatwych z pozoru rzeczy, nie poradzimy sobie. Często obliczamy procent danej liczby, na przykład obliczając wyodrębnione grupy ankietowanych, ilość osób etc. Jak obliczyć procent danej liczby? Jeden z mało skomplikowanych i w miarę szybkich sposobów opiera się na zamienianiu procentu na ułamek (przykładowo 15%=15/100), a następnie pomnożeniu go razy liczbę, której ułamek obliczamy. Przykładowe zadanie (życiowe) to: Pani Ania miała w koszyku 28 jabłek idąc ulicą, napotkała gromadkę kilku dzieciaków i rozdała im 25% jabłek. Ile owoców rozdała? Oczywiście, można zastosować wiedzę o tym, że 25%=1/4 i podzielić na cztery, ale podstawiając do wzoru robimy to w taki sposób: 25/100 X (razy) 28%. Skracamy na krzyż, czyli 28:4=7 i 100:4=25. Wtedy mnożymy licznik przez licznik-7X25=105. Następnie to samo robimy z mianownikami, czyli 1 razy 25, to oczywiście 25. Wychodzi ułamek 175/25 co równa się liczbie 7 po skróceniu. Odpowiedź; Pani Ania rozdała dzieciom 7 owoców. Może, przy takim rozpisywaniu, wygląda to zawile i skomplikowanie, ale przy odpowiednim zastosowaniu i podstawieniu do wzoru, wszystko się bez problemów oblicza. Czasami wiedza zdobyta jeszcze za czasów szkolnych okazuje się bardzo przydatna, warto więc od czasu do czasu odświeżyć pamięć, by w zakamarkach swojej głowy odszukać dawno zapomniane umiejętności. Zadaniem osób dorosłych, przede wszystkim rodziców i nauczycieli, jest dbanie o rozwój dziecka i udowadnianie młodemu człowiekowi, że nauka ma wielką wartość i jest kluczem do sukcesu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here